Koncepcja pracy


KONCEPCJA  PRACY  PRZEDSZKOLA  NR  18  W  CIESZYNIE

Celem działalności  naszego przedszkola jest stworzenie jak najlepszych  warunków, umożliwiających wszechstronny i pełny rozwój dziecka.

Nasze Przedszkole umożliwia dziecku:

  • samorealizację
  • pracę z innymi
  • kreatywne myślenie
  • działanie
  • uczestniczenie w ciekawych zajęciach
  • przebywanie w atmosferze bezpieczeństwa i zaufania


Wizja naszego Przedszkola:
„Dorastanie dziecka wśród małych i dużych przyjaciół”.

Wizja dziecka w naszym Przedszkolu:

  • dziecko otwarte na świat i ludzi, zaradne  i śmiałe,
  • z łatwością pokonujące przeszkody
  • uśmiechnięte, wesołe
  • aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
  • twórcze i samodzielne w zabawie i nauce
  • odpowiedzialne i obowiązkowe
  • świadome zagrożeń
  • kulturalne i tolerancyjne

Misja naszego Przedszkola:

  • szanujemy i przestrzegamy praw dziecka
  • każde dziecko jest dla nas ważne i kochane
  • zapewniamy wszechstronny rozwój każdego dziecka
  • zapewniamy potrzebę swobodnej i bezpiecznej zabawy
  • służymy pomocą w razie trudności wychowawczych
  • zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli
  • analizujemy i oceniamy efekty naszej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystujemy do ciągłego doskonalenia się
  • pomagamy sobie i szanujemy się nawzajem

Model absolwenta:
Dziecko kończące Przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,wykazuje:

  • motywację do uczenia się i wysiłku fizycznego
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
  • umiejętność koncentracji
  • umiejętność współpracy w grupie
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami
  • tolerancję wobec innych
  • samodzielność
  • odporność na stres

posiada:

  • zdolność do obdarzania innych uwagą
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
  • podstawową wiedzę o świecie

umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć

rozumie, zna i przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi
  • zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o swoje zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady kultury współżycia, postępowania
  • kulturę i dziedzictwo swojego regionu, symbole narodowe
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska

nie obawia się:

  • występować publicznie
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami
  • wyrażania swoich uczuć

Dziecko w naszym Przedszkolu ma prawo do:

  • życia i rozwoju
  • swobody myśli, sumienia i wyznania
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła
  • spokoju i samotności, gdy tego chce
  • odseparowania się od dorosłych lub dzieci
  • snu lub wypoczynku
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
  • wspólnoty i solidarności w grupie
  • aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw
  • pomocy ze strony dorosłych kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia
  • nauki, informacji
  • badania i eksperymentowania
  • nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw
  • oświadczenia konsekwencji swojego zachowania
  • zdrowego żywienia


Programy realizowane w Przedszkolu w roku szkolnym 2012/13

  • Program wychowania przedszkolnego „Razem dla siebie”
  • Program własny mgr Urszuli Niklasz-Szurowskiej

Programy pomocnicze – własne:

  1. Program Profilaktyczny Przedszkola Nr18
  2. Program rozwijania aktywności twórczej dzieci

Priorytety na rok szkolny 2012/13:

  • „Jestem małym artystą”- wzbogacanie wrażliwości  estetycznej i rozwijanie inwencji twórczej dziecka poprzez różnorodne działania plastyczne i muzyczne.

W bieżącym roku szkolnym prowadzone będą zajęcia dla dzieci obejmujące tematykę rozwijania aktywności plastycznej i muzycznej dziecka, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

Realizacja wyżej wymienionego zadania będzie odbywała się podczas zajęć we wszystkich grupach wiekowych ( w salach, w ogrodzie przedszkolnym, na spacerach i wycieczkach).

Zadanie zostało podzielone na dwa bloki tematyczne.

  1. Blok  tematyczny:  Rozwijanie inwencji twórczej i wrażliwości estetycznej za pomocą różnorodnych technik i form plastycznych, został opracowany przez zespół nauczycieli - Iwonę Gaś i Karolinę Lech,
  2. Blok tematyczny: Rozwijanie zainteresowań muzyczno – ruchowych i uwrażliwianie  percepcji słuchowej dziecka, został opracowany przez zespół nauczycieli – Beatę Szarzec i Urszulę Niklasz - Szurowską